Przejdź do treści

Poradnik Pacjenta

Szanowny Pacjencie,
witaj w Zespole Opieki Zdrowotnej w Świętochłowicach Spółka z o.o. przy ul. Chorzowskiej 38.

W trosce o Twoje zdrowie oraz wysoką jakość usług medycznych świadczonych w naszej placówce, przygotowaliśmy dla Ciebie najważniejsze informacje, które mogą być pomocne przy przyjęciu do Szpitala, Poradni oraz w czasie pobytu w naszej placówce:

  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne są udzielane na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego;
  • masz prawo wybrać specjalistę spośród wszystkich, którzy mają podpisaną umowę z NFZ;
  • skierowanie nie jest wymagane do:
    • ginekologa i położnika
    • dentysty
    • onkologa
    • psychiatry;
  • skierowanie nie jest również wymagane od osób:
    • chorych na gruźlicę
    • zakażonych wirusem HIV
    • inwalidów wojennych i osób represjonowanych
    • uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji psychoaktywnych – w zakresie lecznictwa odwykowego;
  • do Szpitala zawsze wymagane jest skierowanie, za wyjątkiem przypadków nagłych.
Zapoznaj się z zasadami zapisów na porady i wizyty oraz na listę oczekujacych

Zapisy na porady i wizyty:

  • na wizytę do lekarza zapisy są prowadzone w godzinach pracy rejestracji;
  • zapisy odbywają się osobiście, telefonicznie, przez Osoby trzecie, następnie Pacjent umieszczony jest
    na liście oczekujących (dotyczy Pacjentów pierwszorazowych);
  • przy zapisie wymagane jest podanie następujących danych:
    • nazwa poradni specjalistycznej,
    • imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania Pacjenta,
    • kod skierowania (jeżeli dotyczy).
  • Świadczenia zdrowotne są udzielane Pacjentom w terminach z nimi uzgodnionymi. Otrzymacie Państwo informacje na temat wizyty (data i godzina) oraz nazwisko lekarza przyjmującego.
  • Pacjenci zapisywani są w kolejności zgłoszeń, jeśli świadczenie nie może być udzielone w dniu zgłoszenia, termin jego realizacji jest uzgadniany z Pacjentem w rejestracji, następnie Pacjent umieszczony jest na liście oczekujących.
  • Godzina wizyty w danym dniu Pacjenta jest orientacyjna i może ulec zmianom.
  • W przypadku rezygnacji Pacjenta z oczekiwania, Pacjent ma obowiązek poinformowania o rezygnacji celem zwolnienia miejsca dla innego Pacjenta.
  • W przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności, które uniemożliwiają realizację świadczenie
    w ustalonym terminie, Pacjent jest informowany o zmianie terminu w każdy dostępny sposób. Decyzję
    o przyjęciu Pacjenta podejmuje lekarz.
  • W przypadku nagłego zachorowania, wypadku, urazu, stanu zagrożenia życia przyjęcie następuje niezwłocznie.
  • W dniu wizyty Pacjent zgłasza się do rejestracji celem potwierdzenia obecności i danych osobowych.
  • Przy rejestracji (w dniu wizyty) należy okazać:
    • dowód tożsamości lub inny dokument ze zdjęciem, w przypadku Dzieci – PESEL, gdy nie ma – wówczas PESEL Rodzica lub Opiekuna;
    • w przypadku Osób uprawnionych do przyjęcia poza kolejnością, Pacjent ma obowiązek każdorazowo w dniu realizacji świadczenia okazać dokument uprawniający do ww. świadczeń.

Zapisy na listę oczekujących

  • Lista oczekujących – jest listą Osób, zgłaszających się do Poradni z danym problemem zdrowotnym,
    którym nie udzielono świadczenia opieki zdrowotnej w dniu zgłoszenia.
  • Przyjęcia Pacjentów odbywają się zgodnie z kolejnością wpisów na w/w liście, a przyspieszenie
    przez przesunięcie na liście może być spowodowane tylko względami medycznymi.
  • Wpisu na listę oczekujących dokonuje się na bieżąco, w dniu zgłoszenia Pacjenta, w dniach i godzinach pracy Poradni.
  • Przy zapisie uwzględnia się dwie kategorie medyczne Pacjentów:
    • przypadek pilny – jeśli istnieje konieczność pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia;
    • przypadek stabilny – to Pacjent, który nie znajduje się w stanie wymagającym nagłej interwencji medycznej i nie został zaliczony do przypadków pilnych.
  • W przypadku niezgłoszenia się Pacjenta w dniu wyznaczonej wizyty, Pacjent zostaje skreślony z listy oczekujących. Przywrócenie na listę oczekujących jest możliwe wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Wówczas wymagane jest złożenie przez Pacjenta wniosku o przywrócenie na listę oczekujących nie później niż 7 dni po ustaniu przyczyny niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia. W przeciwnym razie, aby zrealizować dane świadczenie, wymagane jest ponowne wpisanie Pacjenta na listę oczekujących (na nowy termin wynikający z prowadzonej listy).
  • W celu otrzymania świadczenia opieki zdrowotnej, Świadczeniobiorca na podstawie jednego skierowania może wpisać się tylko na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy. Każdy Pacjent
    ma obowiązek niezwłocznie powiadomić świadczeniodawcę, że nie może stawić się u niego w wyznaczonym terminie oraz o rezygnacji ze świadczenia opieki zdrowotnej.