Prawa Pacjenta
W naszym Szpitalu powołaliśmy Szpitalnego Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta, którym jest pani Karina Kordula-Maczuch, z którą można skontaktować się w razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z prawami Pacjenta pod nr tel.: 32 621 95 59 lub poprzez e-mail k.maczuch@zoz.net.pl
Dbamy o przestrzeganie praw naszych Pacjentów. Wszystkie niezbędne informacje na temat praw znaleźć można m. in. na tablicach informacyjnych oraz u naszego personelu!
Prawa Pacjenta wynikają z ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz innych przepisów. Pełny tekst praw Pacjenta (opracowany na podstawie obowiązujących aktów prawnych, w szczególności Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. z późn. zm. i ustawy o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. z późn. zm.) dostępny jest u personelu.
Pacjenci mają prawo do:
- bezpłatnych świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
- uzyskiwania informacji o swoim stanie zdrowia,
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
- zachowania tajemnicy informacji z nim związanych,
- nieomawiania stanu zdrowia oraz zadawania pytań przy osobach trzecich,
- wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych albo odmowy takiej zgody,
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
- żądania, by lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie (dotyczy również pielęgniarek i położnych),
- wypisania ze szpitala na własne żądanie,
- poszanowania intymności i godności Pacjenta,
- obecności Osoby bliskiej w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych,
- dostępu do dokumentacji medycznej,
- obecności podczas udzielania świadczeń zdrowotnych tylko tych osób, które są niezbędne ze względu na rodzaj świadczenia,
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
- opieki duszpasterskiej,
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie,
- bezpłatnych środków farmaceutycznych i materiałów medycznych,
- uzyskiwania informacji o swoich prawach,
- uzyskiwania informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot leczniczy,
- leczenia szpitalnego na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza,
- natychmiastowej pomocy medycznej, bez skierowania w stanach nagłych,
- pomieszczenia oraz wyżywienia adekwatnych do stanu zdrowia,
- bezpłatnego transportu sanitarnego do najbliższego podmiotu, z którym NFZ zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
- dochodzenia swoich praw,
- odmowy udzielenia zgody na bycie dawcą organów lub tkanek po swojej śmierci,
- odmowy udzielenia zgody na przeprowadzenie sekcji zwłok po swojej śmierci.
Kontakt z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl
Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590
Kontakt z Biurem Rzecznika Praw Dziecka
ul. Chocimska 6
00-791 Warszawa
tel. (22) 583 66 00
Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego
Grzegorz Pendrasik
tel. 664 089 561
Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590
Skrócona karta praw i obowiązków pacjenta
Prawa pacjenta
- Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- Prawo do opinii innego lekarza, pielęgniarki, położnej lub zwołania konsylium lekarskiego.
- Prawo do informacji.
- Prawo do tajemnicy informacji związanych z Pacjentem.
- Prawo do wyrażenia zgody lub odmowy jej udzielenia na świadczenia zdrowotne.
- Prawo do dostępu do dokumentacji medycznej.
- Prawo zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
- Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
- Prawo do poszanowania intymności i godności.
- Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.
- Prawo do opieki duszpasterskiej.
- Prawo do umierania w spokoju i godności.
- Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
- Prawo Pacjenta do dochodzenia swoich praw.
Obowiązki pacjenta
- Stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek, położnych i innego personelu medycznego.
- Przestrzegać ustalonego rozkładu dnia, w tym przebywać w wyznaczonych salach w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych i w czasie wydawania posiłków.
- Przestrzegać ciszy nocnej w godzinach od 22:00 do 6:00.
- W porze ciszy nocnej przebywać w Oddziale.
- Stosować się do zaleconej diety.
- Życzliwie i kulturalnie odnosić się do innych Pacjentów i personelu Szpitala.
- Nie zakłócać swoim zachowaniem spokoju innych Pacjentów.
- Przestrzegać zasad higieny osobistej oraz dbać o ład i porządek w swym otoczeniu.
- Przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, gazowych, wentylacyjnych i grzewczych.
- Korzystać z telefonu komórkowego i innych urządzeń w sposób niestwarzający uciążliwości dla innych Pacjentów i poza godzinami ciszy nocnej.
- Szanować mienie Szpitala (w przypadku jego zniszczenia Pacjent jest obowiązany pokryć straty poniesione przez Szpital).
- Przestrzegać zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
- Przestrzegać zakazów: obrotu, posiadania i używania narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych podobnie działających, wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia wyrobów tytoniowych.
- Nosić opaskę identyfikacyjną otrzymaną przy przyjęciu do Szpitala.
- Każdorazowo zgłosić pielęgniarce lub położnej zamiar opuszczenia Oddziału.
- Nie wychodzić poza teren Szpitala. Gdy Pacjent w sposób rażący narusza ww. obowiązki, a nie zachodzi obawa, że zaprzestanie udzielania świadczeń zdrowotnych może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jego życia lub zdrowia albo życia lub zdrowia innych osób, Zarząd na wniosek właściwego Ordynatora i po zasięgnięciu opinii Z-cy Dyrektora ds. Lecznictwa, może zdecydować o wypisaniu Pacjenta ze Szpitala.