Przejdź do treści

Elektroniczny system cyfrowych usług dla pacjentów w Zespole Opieki Zdrowotnej w Świętochłowicach spółka z o.o.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Wartość całkowita projektu: 4 093 112,12 zł
Kwota dofinansowania: 3 471 495,31 zł

Cele projektu

Celem głównym projektu jest rozwój e-usług publicznych w obszarze zdrowia oferowanych przez ZOZ w Świętochłowicach sp. z o.o.

Cel główny umożliwi osiągnięcie następujących korzyści:

  • Wzrost wykorzystania e-usług publicznych w obszarze zdrowia przez społeczeństwo, co pozwoli zbliżyć się do wartości wskaźnika na poziomie średniej UE,
  • ułatwienie dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta, poprawa obiegu dokumentacji i informacji,
  • łatwiejszy dostęp do świadczeń medycznych dzięki skróceniu kolejek do lekarza,
  • możliwe zmniejszenie liczby błędów lekarskich dzięki szybkiemu dostępowi do historii choroby,
  • znaczne skrócenie czasu potrzebnego na uzyskanie dostępu do ważnych informacji dotyczących pacjenta,
  • zmniejszenie biurokracji oraz kosztów dzięki ograniczeniu liczby dokumentów papierowych i automatyzacji procesów,
  • poprawa bezpieczeństwa publicznego,
  • poprawa stanu zdrowia mieszkańców województwa śląskiego,
  • poprawa jakości i dostępności do wysokiej jakości usług publicznych,
  • wzrost poziomu jakości życia na obszarze województwa śląskiego.

Do głównych zadań, które umożliwią osiągnięcie celu głównego należą:

  • opracowanie dokumentacji aplikacyjnej, pozyskanie i rozliczenie dofinansowania,
  • zakup i wdrożenie oprogramowania,
  • zakup sprzętu informatycznego.

Planowane efekty

W ramach projektu pn. „Elektroniczny system cyfrowych usług dla pacjentów w Zespole Opieki Zdrowotnej w Świętochłowicach Spółka z.o.o ”utworzony zostanie system przyczyniający się do zwiększenia dostępu do cyfrowych usług publicznych z obszaru e-zdrowia. Projekt zakłada uruchomienie elektronicznej platformy, służącej do wieloaspektowej obsługi pacjenta, poprzez udostępnienie nowych, wydajnych sposobów komunikacji zdalnej na linii pacjent – szpital – lekarz z użyciem nowoczesnych technologii. Technologia, która zostanie zastosowana w projekcie zapewni potrzebną interoperacyjność pomiędzy projektowaną platformą e-usług a stosowanymi dotychczas przez Szpital systemami dziedzinowymi. Głównym efektem projektu będzie podniesienie jakości świadczenia usług publicznych w jednym z elementów sieci, czyli w Zespole Opieki Zdrowotnej w Świętochłowicach sp. z o.o.

Zakres wdrożenia systemu obejmuje działania związane z analizą i obróbką oraz wykorzystaniem danych medycznych, zgromadzonych w jednostkach medycznych oraz udostępnienie możliwości korzystania z usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną. Rozwiązanie to będzie mogło być rozwijane w przyszłości po to, by w sposób postępujący skrócić czas oczekiwania na usługę zdrowotną, jej realizację, kompleksowy, wielokierunkowy, a przy tym w pełni bezpieczny przepływ informacji, co przełoży się na zwiększenie dostępności przy jednoczesnym ograniczeniu osobistego kontaktu pacjentów i osób zaangażowanych w proces diagnostycznoterapeutyczny.

Projekt umożliwi kompleksowe prowadzenie oraz wymianę Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM) pomiędzy wnioskodawcą a pozostałymi podmiotami udzielającymi świadczeń opieki zdrowotnej. Jego wdrożenie umożliwi też szeroko pojętą współpracę wnioskodawcy z podmiotami lecznictwa otwartego (POZ i AOS) w ujęciu wymiany EDM, przyczyniając się do poszerzenia kręgu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej korzystających z jego rezultatów, co bezpośrednio przełoży się na poprawę jakości i kompleksowości usług.

Wśród założeń funkcjonalnych projektowanych rozwiązań najważniejsze dotyczy maksymalizacji poziomu bezpieczeństwa pacjentów, gdzie momentem inicjującym proces gromadzenia, analizy i wykorzystywania danych jest e-rejestracja – od którego to momentu rozpoczyna się monitorowanie zarówno procedur medycznych, jak i fizycznej obecności pacjenta z wykorzystaniem technologii RFID oraz rozwiązań opartych o urządzenia mobilne (specjalistyczne tablety dla personelu oraz stały dostęp dla pacjenta poprzez platformę e-pacjent). 

Wdrożenie projektu przyczyni się do poprawy jakości i dostępności do świadczenia opieki zdrowotnej, pozytywnie wpłynie na szybkość i skuteczność przeprowadzenia procesu obsługi pacjenta oraz znacząco zaważy na poprawie standardów w zakresie kompleksowości i integralności procesów diagnostyczno-terapeutycznych.